Devletin hazırladığı İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) kanunu, işverenlerin aldığı tedbirler ve hazırladıkları talimatlar, çalışanların kurallara uyma yükümlülüğü ve gayreti işyerleri içindir.
Acaba İSG sadece işyerleri ile sınırlanacak bir disiplin midir?
İSG bakış açısını ve kurallarını hayatımıza dahil etmediğimizden, her noktada uygulamadığımızdan maalesef ülkemizde İSG ye dair olumlu yönde kültürel değişim çok yavaş olmaktadır.
Hayatımızın içindeki birçok kural ve uygulamayı, İSG bakış açısı ile anlamadığımız, anlamlandırmadığımız için bu kural ve uygulamalar kalıcı olmamakta, uygulayanlar ve uyması gerekenler tarafından kabul görmemektedir.
En basit hali ile şehir içi trafiği, araç yollarını ve kaldırımları İSG bakış açısı ile değerlendirelim.
İSG nin temel ilkelerinden biri, çalışan ve ona zarar verebilecek unsurları (tehlikeyi) yan yana getirmemektir.
Araçları, araç trafiğini tehlike olarak kabul ettiğimizde yayaların araçların çalışma, seyir alanına girmesini önleyici tedbirler alınması gerekmektedir. Bunun için yayalar ve araçlar için uygun genişlik ve yapıda yollar ayrılır, işaretlenir gerekiyor ise bariyerler ile birbirinden ayrılır. Yaya ve araç geçiş yollarına geçişi engelleyecek şekilde malzeme konulması, yaya yoluna araç çıkması, araç yoluna yaya çıkması yasaklanır. Çalışanlar için yazılı ve görsel talimatlar, işaretler asılır, eğitimler düzenlenir.
Tek amaç vardır, yaya ve aracı (tehlikeyi) yan yana getirmemektir. Kaza olasılığını azaltmaktır.
Acaba şehirleri planlayanlar, araç ve yaya yollarını belirleyenler, bunları kullananlar bu bakış açısına sahip mi?
Ortasına ağaç, elektrik direği dikilen, pano, vb. konulan 1m kaldırımlarımız yaya geçişleri için uygun mu?
İki kişi yan yana geçebiliyor mu?
Engelli bir vatandaş tekerlekli sandalyesi ile veya bir anne çocuk arabası ile geçebiliyor mu?
Yayanın, araç yoluna inmesini engelleyici tedbirler alınmış mı?
Kaldırımı park alanı olarak kullanan veya buna göz yuman bizler acaba bu bakış açısına sahip miyiz?
Her sene onlarca kişi trafik kazalarında hayatını yitirmektedir. Yine İSG ye dair bir bakış açısı ile sorunlar değerlendirilmediğinden en basit hali ile suç araç şoförüne veya yayaya yüklenmekte, üzeri kapatılmaktadır. Kimse araç (tehlike) ve yayanın yan yana gelme sebebini sorgulamamaktadır.
Acaba suçlu kaldırımda park etmiş araba, geçişi engelleyen ağaç, pano, elektrik direği, vb. olabilir mi?